Huskeliste for bryllup

Huskeliste for bryllup

Det er lurt å sette av god tid til planleggingen av et bryllup. Gjerne 8-12 mnd. fram i tid, selv om man også kan arrangert bryllup med kun 1 mnd. til å planlegge!

Det er mange avgjørelser og mye som skal på plass. Her er noen gode tips og råd i forbindelse med hva man må huske:

– Få satt en dato for bryllupet!

– Budsjett, hva kan det hele koste?

– Invitasjoner/hvem inviterer vi? Disse bør sendes ut skriftlig ca 2-3 mnd før bryllupet. Svar utbedes med dato ca 3 uker etter at innbydelsen er sendt.– I hvilken form skal bryllupet være

Klær til brudgommen bryllupsklær

borgelig eller kirke? Eller kanskje utenlands ved en ambassade? (her må det bestilles i god tid, da det som regel er ventelister) Velger dere kirken må dere sjekke at den er ledig på deres planlagte dato!! Kontakt menighetskontoret for bestilling av vielse. Det samme gjelder for borgelig vigsel. Bestill også erklæringsskjema, og få dette tilsendt!

Forlovere, hvem velger vi?

Brudepiker /brudesvenner? Om ønskelig

Ringbærer (har blitt mer vanlig nå).

– Få tak i fødselsattester fra folkeregisteret (disse sender dere kopi av til menighetskontoret, evt.kontor for borgelig vigsel)

Vielsen: designet for selve vielsen kan være så mangt. Solist og skriftlesing, samt valg av sang. Blomster og lys!

Selskapslokalet! Hvor skal bryllupsfesten avholdes?

Husk:
Om dere leier et lokale, sjekk
– skjenkebevilling og lokalets fasiliteter som kjøkken, serviser og glass.
– Hvor mange stoler og bord det innehar.
– Barløsning, garderobe og toalettforhold (her kan du pynte litt ekstra..med duft og levende blomster)
– Uteområdet og parkering.– Skal dere ha levende musikk til deres bryllup må dere sjekke akustikk og strømlevering for dette! Spør også om det er restriksjoner på hvor lenge festen kan holde på, da mange lokaler har fastsatt klokkeslett.

– Husk også å orientere deg om tilbakelevering av lokale, samt rengjøring, og ikke minst å orientere dere om rømningsveier .

Farvevalg:
– Hvilken farge pynter vi i (blomster,lys og servietter). Husk at alt trenger ikke være i hvitt til ditt bryllup!! Bruk gjerne litt fantasi.

Meny:
– Her er det fritt frem etter budsjett og ønsker. Mange bruker 3 retter, mens det nå er blitt mere vanlig med 4 retter. Husk å ta hensyn til hvor mange taler og sanger det skal være, slik at tiden til bords ikke blir alt for lang…

Toastmaster:
– Har en sentral rolle denne dagen, og det er hyggelig å velge en som kjenner dere begge to, slik at toastmasterens jobb også blir lettere. Dens rolle er introduksjon og det å gi praktiske opplysninger (som f.eks.hvor det finnes toaletter ), samt ha en del lystig prat underveis….

Overnatting:
– Vær behjelpelig med ovenattingmuligheter for deres tilreisende gjester, evt forhandle frem et godt tilbud på et hotell som dere allerede kan orientere om i deres invitasjon. (husk å skrive på hotellets tlf.nr) Og referer til bookingen ved deres etternavn.

Gaveliste:
– Denne sendes gjerne sammen med invitasjonen, og den er en kjærkommen liste for bryllupsgjestene.(Kan også legges ut på nettet, for eksempel på bryllupsdagen.no) Om dere velger nettet, husk å skrive dette i invitasjonen!!

Bordplan:
– Denne henges opp ved hver side av inngangen til middagen før bryllupet. Bør være oversiktlig og av god størrelse!

Bryllupsreise:
-Velg et rolig og ikke minst et romantisk sted hvor dere kan finne tid til å slappe av, og ikke minst nyte hverandre!

– Deretter er det innhenting av priser på trykksaker. Dvs. invitasjoner, bordkort, kirkeprogram og evt. menyer.

– Valg av meny og kake (dette skal prøvesmakes).

Transport.

– Valg av blomster

Ringene, og tekst gravert i disse.

– Sist men ikke minst: finne drømmekjolen og brudgommens antrekk.

Vel det er en god del ting som skal ordnes, og jeg ønsker dere Lykke til!!

Hjemmeside

Gjesteliste

Bordkart

App

Budsjett

Send SMS

Leverandører

Huskeliste

Monogram