Safari i drømmeland – Paradisreiser.no

Kenya er et Afrika i miniatyr. Omtrent hele den afrikanske dyreverden er representert og omgivelsene er som skapt for safari Vi ankommer Nairobi tidlig om morgenen og blir møtt

av en hyggelig
representant fra reiseselskapet. På vei til Wilson flyplass, hvor alle småfly går ut til nasjonalparkene, blir vi informert om detaljer i reisen og oppholdet videre. Vi får utlevert små blokker der alle fugle- og dyrearter står nevnt, slik at vi kan krysse av etter hvert, og ta med oss oversikten hjem igjen. Småflyet letter og vi svever over fjell, gress sletter og vakker natur, Kenya, med sine attraksjoner er uten tvil et av de fremste safariland i verden. Tekst og bilder: www.paradisreiser.no
safari_drommeland
Vi ankommer Nairobi tidlig om morgenen og blir møtt av en hyggelig representant fra reiseselskapet. På vei til Wilson flyplass, hvor alle småfly går ut til nasjonalparkene, blir vi informert om detaljer i reisen og oppholdet videre. Vi får utlevert små blokker der alle fugle- og dyrearter står nevnt, slik at vi kan krysse av etter hvert, og ta med oss oversikten hjem igjen. Småflyet letter og vi svever over fjell, gress sletter og vakker natur, Kenya, med sine attraksjoner er uten tvil et av de fremste safariland i verden.
Etter ca. 45 minutter er vi klare for landing. Majestetiske Kilimanjaro danner en nydelig bakgrunn til Amboseli Nasjonalpark. Begeistret ser vi allerede sebra og gaseller på veien ned. Blodpompa går raskere, jakten på ”the big five” (elefant, løve, leopard, nesehorn, bøffel) og mange andre flotte dyr har begynt.
afrika_savanneBosted i naturen
På vei til Amboseli Serena Lodge ser vi flere dyr; sebra, fugler, apekatter og en giraff. Bostedet er laget som Masai hytter og uteplassen til hotellet har utsikt over naturen og dyrene. På ettermiddagssafarien havner vi midt i en flokk store afrikanske elefanter. Fantastisk! 30 – 40 virkelig kjempestore elefanter, et par litt mindre samt en bitte liten elefantunge som de store var veldig nøye med å passe på. Enormt gøy å se de i sitt rette element. De går fredelig og helt inntil bilen vår. Vi møter også på en løvemor med 2 små, samt 3 skyhøye giraffer denne ettermiddagen.
Fottur
Neste dag tar vi beina fatt. Sammen med en masaikriger med spyd (som skal beskytte oss) og en lokal guide går vi på jakt etter opplevelser. Vi finner løvespor, elefantspor og mye annet spennende. I et tre sitter en liten apekatt og følger oss nøye med øynene. Vi treffer på flere fra masaifolket som er ute og gjeter sauene og kyrne sine.
En fireåring! passer en flokk helt alene. Alt han har å beskytte seg med er en stokk. Gutten er så liten at han forsvinner blant dyrene. Alt vi til slutt ser er stokken som stikker opp. Snakk om å vokse opp i en annen kultur! Om kvelden underholder masaiene oss med tradisjonell dans og sang.

lovefamilieLeken løvefamilie
Neste dag flyr vi tilbake til Nairobi. Der bytter vi fly for reisen videre til Masai Mara. En hyggelig sjåfør henter oss på flyplassen og etter noen minutter befinner vi oss på lekre Mara Explorer. Stedet er nydelig. 10 telt på en høyde. Elven renner rett nedenfor terrassen der krokodiller og flodhester bader. Vakter går rundt i området og passer på at dyrene ikke kommer for nær. Dette er ekte saker. Vi reiser av sted på ettermiddagssafari med vår egen guide Paul, i en åpen bil. Paul er utrolig kunnskapsrik og har holdt øye med dyrelivet i Masai Mara i mange år.
Vi er så heldige å treffe på en løvefamilie. Motoren på bilen slås av og vi triller forsiktig ned skråningen for å komme nærmere, det er så vidt vi tør puste. Vi er stille som mus og blir belønnet. Tre løveunger leker sammen på at gammelt tre som har veltet. De er utrolig søte der de klatrer opp, faller ned, og dytter borti hverandre. De voksne i løvefamilien holder et våkent øye med sine små. I tillegg kommer vi svært nær en gepard, leopard og bøffel, Vi ser et nesehorn med en liten unge på litt avstand og mange mange sebraer, gaseller, gnu, kuduer m.m. På turen tilbake til leiren har vi mye å snakke om. Rundt bålet om kvelden, etter et meget smaklig måltid, går praten om dagens opplevelser.
Da vi senere legger oss, har vårt vertskap omtenksomt lagt varmeflasker i sengene våre. Og for noen senger! Madrassene her var virkelig ikke oppskytt, de er de mest behagelige vi har kjent. Vi kryper ned i dyna og forsvinner til lydene av Afrika inn i drømmeland. Dette hadde vært noe til bryllupsreiser.