Bli med til paradiset – bryllupsreise

– Bli med til «Paradiset» og en reise både forover og bakover i tid! Ja, «Paradiset», hvor er nå det i vår urolige og ustabile verden? Det er ikke så lett å finne, og noen finner det dessverre aldri.

Men i januar i år tok vi på SmartReiser med oss 20 Trøndere og 7 andre fra andre kanter av landet og dro avgårde for om mulig å finne vakre paradisiske øyer, du vet slike som du alltid har drømt om….

Tekst og foto: Arve Mork

Etter å ha blitt forsinket et halvt døgn pga. noe så utrolig vanlig som dårlig vær i København, så var vi endelig på vei. En kjapp mellomlanding og sightseeingtur i Los Angeles med bl.a. besøk i Hollywood og Beverly Hills ble godt mottatt, som et avbrudd på en ellers ganske lang flyreise. Men etter å ha reist langt av gårde, ja faktisk så langt som det går an å komme fra Norge, er vi kommet til Stillehavsområdet. Langt vekk fra vestens kav og mas ligger paradisøyene på rekke og rad. Fiji, Tonga, Vestre Samoa, Cook Island og Tahiti. Små eksotiske øyer omkranset av kritt-hvite korall-sandstrender, overdekt med kokospalmer – i disse områder kalt «the tree of life» pga. alt dette treet kan brukes til.Rundt disse hovedøyene ligger det et mylder av mindre og enda mer eksotiske øyer, ja selve drømmen om en øde Robinson Crusoe øy kan oppleves her. Sjøen veksler i farge mellom smaragdgrønn og dypblå, og tar vi på snorkel og svømmeføtter og ser litt under overflaten, myldrer det med små og større nydelige fisk i alle regnbuens farger. Badevannet er upåklagelig, krystallklart og varmt, og med korallrevene som ofte omkranser disse sydhavsøyene, blir det også nesten bølgefritt inne ved land.Med en gang vi går ut av flyet blir vi ønsket velkommen av smilende Polynesere som legger en krans med friske, duftende blomster rundt halsen. Vi føler oss virkelig velkommen, og nesten i himmelen fra første stund. Over alt hvor man ferdes møtes man med vennlighet og litt nysgjerrighet, og spesielt på Fiji møtes du med et stort smil rundt en kritthvit tanngard, og et hjertelig «BULA!» (Hei/God dag/Hvordan har du det) hvor enn du vender deg. For oss kalde, innadvendte nordboere er det en sann nytelse å få så mye oppmerksomhet, og kanskje har vi noe å lære også ? Her på Fiji fikk vi også et møte med spennende, lokalt kirkeliv med en utrolig sangglede som er oss totalt ukjent.

Cook Island

Litt øst for Fiji, på den andre siden av datogrensen, ligger de små idylliske øyene «Cook Islands». Her opplevde vi en natur så frodig- og frisk at det tok nesten pusten fra oss. Vi besøkte regnskogen, badet, syklet rundt øya og opplevde ekte Polynesisk danseglede.

Mens vi var på Cook Island øygruppen reiste vi også ut til Aitutaki, en av verdens vakreste korallaguner! Dette stedet kan nesten ikkVelkommen-til-avskjedmiddage beskrives, det må bare oppleves! Så du forresten «Tore på sporet» programmet om sjøkapteinen fra Flekkefjord som strandet på sydhavsøya, og giftet seg med en prisesse der?

Det var her på Aitutaki. Og her fikk vi jammen meg tak i hans eneste gjenlevende datter, koselige tante Josie på 92, som ble med oss en hel kveld, og fortalte om sin far, barndommen og båndene til Norge. Det ble en uforglemmelig opplevelse for oss alle.

Dagen etter var vi med på et herlig cruise i den vakre lagunen hvor mange av oss godt voksne som aldri hadde snorklet før, prøvde det og greide det!! Midt på dagen stoppet vi og badet ved den ubebodde palmeøya «One foot Island» hvor det var dekt opp en nydelig tropisk buffe med trivelig musikk.
Musikk ja, overalt hvor vi kommer, på flyplasser, i hotellresepsjoner etc. så står det et lite band eller en enslig sanger og synger vakre Polynesiske sanger.

Øyene har et forholdsvis begrenset turistliv, men det finnes utrolig mange, flotte hotell/bungalow alternativer. Der vi bodde på Aitutaki, var det små, velutstyrte bungalower i en velordnet tropisk hage med mye beplantning, et pent lite svømmebasseng og selvfølgelig lå det rett på stranda. De fleste turistetablissementer er bygd lavt, og man forsøker å ikke bygge høyere enn palmekronene for ikke å skjemme landskapet. Hotellene ligger litt spredt slik at man får på ingen måte følelsen av å bo i noen turistghetto. bungalow_cook_islandsPå Fiji bodde vi 2 døgn på utrolige Treasure Island, en av de små paradisøyene som du går rundt på 20 min. Her lå bungalowene fint spredt utover i palmeskogen, og alle har kun et halvt minutts tur ned til stranda! Vi fikk også vår egen hengekøye rett utfor huset. Stranda har hvit korallsand, vannet er varmt og krystallklart og med masse små tropisk fisk. Her følger man solrytmen, tidlig opp for morgenbadet og forholdsvis tidlig i seng etter et godt middagsmåltid med lokal underholdning. Noen døgn her roer oss stressede nordmenn såpass ned at vi kan dra videre…

På en tur hvor man krysser litt frem og tilbake i Stillehavet over den internasjonale datolinjen opplever man også mye pussig m.h.t. tiden. For eksempel kan man risikere å komme frem dagen før man dro, og i andre tilfeller etter en avsluttet dag, å få samme dagen om igjen !! Det siste er jo veldig greit når man har bursdag. Men her gjelder det i alle fall å ha tunga rett i munnen.

New Zealand

På vår tur videre stoppet vi også 3 dager på New Zealand. Hovedstaden Aukland på New Zealand ligger bare 3 timers flytur unna Nadi på Fiji, så det er ikke lange biten i en jorda rundt sammenheng. new_zealand_bryllupNew Zealand har et landareal litt mindre enn Norge, er grønt og vakkert som Irland, og innbyggerne stammer fra Europeere og Maorier som finnes flere steder i Stillehavet. Maoriene har et sterkt fotfeste her og deler gjerne med oss utlendinger fra sin spennende og rike kultur. Maoriene er svært familieorientert, og de forteller bla. at ved brylluper og dødsfall samles hele klanen/slekta og er sammen i sorg og glede, spiser og sover sammen i 3 – 5 dager ! Mange steder kan du spise tradisjonell Hangi-middag kokt i jorda og se Haka-dans. Gruppa vår besøkte en dag Rotorua, som er Maorihovedstaden, og en dag kjørte vi nord for Aukland til vakre vindistrikter nært havet. New Zealenderne er også utrolig joviale og trivelige. Heimdalsjenta Heidi Myhr fra Kongsveien bor her, og hun ble med oss en hel kveld og fortalte oss litt om livet her nede og hva hun drev med. Absolutt et innslag som folk satte pris på.

Fra Aukland fløy vi med Singapore Airlines, et av verdens aller beste flyselskaper, med en utrolig service hvor det ikke spares på noe, selv på økonomiklasse. 10 timer ombord her gikk som en røyk.

Singapore

Singapore er en moderne mix av Chinatown, Little India, skyskrapere, hektisk storbyliv og mange flotte attraksjoner. Vi tok først en liten kveldstur til fots ned til det ærverdige Raffles Hotell, og mange av gruppa måtte bare opp i «Long bar» og prøve en «Singapore Sling». Neste dag reiste vi rundt i byen og opplevde både utsiktspunktet Mt. Faber og den store botaniske hagen, med mengder av vakre orkideer. Svært få visste at Singapore også har en utrolig fin badestrand på øya Sentosa, en liten svevebanetur fra selve byen. Her tilbragte vi en hel ettermiddag og avsluttet med å overvære et helt fantastisk show ved den store musikkfontenen på Sentosa-øya.

singapore_bryllupsreiseNå hadde vi flydd 2/3 av reisen vår jorda rundt, så herfra, som avveksling, tok vi toget inn i Malaysia. Dette ble et fint avbrekk i en ellers lang flytur. Mange har hørt om Kuala Lumpur, men veldig få nordmenn har besøkt byen. Dette er en moderne, spennende by som har en spesiell miks av gammel arabisk stil og det ultramoderne. Vårt stopp i Kuala Lumpur inkluderte overnatting på et hotell med byens største svømmebasseng. Og trønderan på tur syntes slett ikke at det var noen ulempe, men koste seg her med både sang og avslapping i ledige stunder. Så bars det ut på sightseeing til bl.a det kjente Hindutemplet i Batu Caves, hvor man klatrer opp en 272 trinns lang trapp – og på toppen får man en flott utsikt inn i hulen og templet samt til det omkringliggende landskapet. Vakkert!

Om kvelden ble det «Kuala Lumpur by night», hvor vi opplevde Chinatown med nattmarked og lokal «fast food», håndtverk, siste mote og mye mye mer.

Denne kvelden ble avsluttet på en Malayisk restaurant med en stor lokal buffet-middag og lokal folkedans og underholdning.

Thailand er nok det mest kjente ferielandet i Asia, og vi måtte jo ha med et stopp her også. Når man kommer hit er det lett å forstå hvorfor dette landet er blitt så populært, for her finnes vakker natur, spennende kultur, et blidt og gjestfritt folk, masse å handle til lave priser og god mat. Og dessuten er det godt og varmt året rundt.

Vi tok oss tid til to dager her. Og selv om man kanskje hadde blitt litt blasert nå, etter å ha «cruiset» fra det ene storslagne til det andre, verden rundt,

så tok vi oss tid til å se Grand Palace og Gullbuddhaen, samt mye mer. Men det som antagelig sitter sterkest igjen i minnet, er nok den interessante båtturen på klongene, de små kanalene som går på Bangkoks «bakside» for å si det slik. Der kommer man tett på hvordan folk lever, her badet ungene i de skitne kanalene, og folket satt og pratet og arbeidet uforstyrret utenfor husene sine, selv med nyskjerrige turister som kom nesten inn i stua deres. Men det ble en utrolig flott kveldstur i solnedgangen.

Men alt godt har som kjent en ende, og nå var tiden kommet til avskjedsmiddag, og den tok vi like godt i en «rice barge» restaurantbåt på Chao Prao elva. Masse god Thaimat, som for anledningen var krydret slik at vi slapp brannslokning, og trivelig Thaimusikk og Thaidans fremført av grasiøse unge kvinner. Så var det bare å dra rett til flyplassen og sette seg på flyet tilbake til kalde nord. Et sant eventyr var ubønnhørlig over. Men heldivis har denne jorda vi bor på så mange spennende reisemål å tilby, så det blir vel ei råd neste gang det begynner å krible i kroppen. Og til deg som ikke fikk oppleve Jorda rundt eventyret i år, kan vi allerede nå meddele at det blir tur også i januar 2007, se www.smartreiser.no for program og pris!